استخوان ها فوق‌العاده هستند. مردم اغلب از شنیدن این که استخوان یک بافت زنده است، شگفت‌زده می‌شوند. به طور گسترده دیده شده‌است که استخوانهای ما توانایی ترمیم خود را بعد از آسیب دیدن و شکستگی‌ها دارند.

اما آن‌ها به طور مداوم خودشان را در واکنش به فعالیت‌های روزمره، در یک فرآیند سلولی که ما آن را ترمیم کردن می‌نامیم، مرتباً بازسازی می‌کنند.
در اینجا شما را با برخی حقایق شگفت انگیز دیگر در مورد اسکلت بدن انسان آشنا می کنیم.

۱٫ همه افراد ۲۰۶ استخوان ندارند

کتاب‌های درسی یاد می‌دهند که ۲۰۶ استخوان در اسکلت انسان به عنوان آناتومی وجود دارد. اما کودکان با بیش از ۳۰۰ استخوان به دنیا می‌آیند که در اصل از غضروف ساخته شده‌اند و در طول چند سال اول زندگی برخی استخوانها با هم ترکیب می‌شوند.
برخی افراد با استخوانهای اضافی مثل ۱۳ جفت دنده و یا یک انگشت اضافی به دنیا می‌آیند. برخی افراد حتی در طول زندگی خود استخوا‌های اضافی را در بدن خود رشد می‌دهند. \مطالعات اخیر نشان داد که استخوان باقلا، که یک استخوان لوبیایی شکل است و در پشت زانو یافت می‌شود، به خاطر شیوه های نامناسب تغذیه و افزایش وزن افراد، در بدن انسان رشد می کنند.

استخوانهای دوست داشتنی

۲٫ اسکلت انسان به طور مداوم ارتفاع خود را تغییر می‌دهد.

تغییر در قد یک کودک در سال اول، سریع‌ترین نوع رشد ان است و ما از اواسط تا اواخر نوجوانی به قد بزرگسالی خود رسیده‌ایم. اما حتی زمانی که استخوانهایمان رشد نمی کنند، قد ما هنوز می‌تواند تغییر کند.
در مفاصل لایه‌ای از غضروف وجود دارد که استخوانها را پوشش می‌دهد. در طول یک روز، غضروف به ویژه در ستون فقرات شما توسط جاذبه فشرده می‌شود.

این بدان معناست که وقتی به رختخواب می‌روید، کوتاه‌تر از قبل هستید. خوشبختانه، بعد از یک دوره دراز کشیدن به صورت افقی، غضروف قادر است به اندازه اولیه خود برگردد. عدم وجود جاذبه در فضا تاثیر معکوس بر فضانوردانی دارد که پس از یک حرکت در فضا تا ۳ % بلندتر شده‌اند.
و این تنها غضروف نیست که تغییر می کند بلکه حتی استخوانها نیز با ضربه کوتاه تر می‌شوند. دانشمندان نشان داده‌اند که در هنگام دویدن، استخوان ساق به طور موقت به اندازه یک میلی متر کوتاه می‌شود.

۳٫ تنها یک استخوان به استخوان دیگر متصل نیست.

همه استخوانهای اسکلت انسان به یکدیگر متصل نیستند. استخوان هیوئید U شکل در پایه زبان قرار می‌گیرد و توسط ماهیچه‌ها و رباط‌های پایه جمجمه و استخوانهای فک بالا نگه‌داشته می‌شود. این اسکلت انسان‌ها (‏و اجداد انسان‌های غار نشین ما) ‏را قادر می‌سازد که حرف بزنند، نفس بکشند و غذا میل کنند.
این استخوان انسان‌ها (‏و اجداد انسان‌های غار نشین ما)‏ را قادر می‌سازد که حرف بزنند، نفس بکشند و غذا بخورند.

۴٫ مغز استخوان فقط پرکننده فضا نیست

استخوانهای بلند مثل استخوان ساقِ پا ، با مغز آن ساخته‌شده از سلول‌های چربی، سلول‌های خونی و سلول‌های ایمنی پر می‌شوند. در کودکان، مغز استخوان قرمز نقش خود را در ساخت سلول‌های خونی نشان می‌دهد.
در بزرگسالان مغز ان ها زرد است و ۱۰ % کل چربی بدن بالغ را تشکیل می‌دهد. سلول‌های چربی مغز آن چیزی بیش از یک پرکننده فضایی نیستند اما دانشمندان به طور فزاینده‌ای در حال یادگیری این هستند که چگونه چربی درون استخوانها عملکردهای متابولیکی و غدد درون‌ریز مهمی دارد که بر کل بدن انسان تاثیر می‌گذارد.

آموزش

فیزیوتراپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.