چگونگی تاثیر ورزش بر سلامت سالمندان

مطالعات و بررسی ها نشان می دهند که حتی ورزش های سبک و ساده می تواند پیری را به تأخیر انداخته و باعث جوان ماندن افراد گردد . آزمایشات نشان می دهند که ورزش قلب را قوی تر ، وضع تنفس را بهتر ، عضلات و ماهیچه ها را فعال تر ، استخوان ها را محکم تر و بدن را سالم و روحیه را تقویت می کند .

یکی از دانشمندانی که در زمینه ورزش و رابطه آن با حفظ قوای بدن مطالعاتی کرده می گوید : در حدود پنجاه درصد از علل مربوط به ضعیف شدن و از دست دادن نیروی حیاتی بین سنین ۳۰ تا ۷۰ سالگی مربوط به نداشتن تحرک و فعالیت بدنی است . چنانچه افراد میانسال و سالمند ورزش کنند می توانند از ۱۰ تا ۲۵ سال به عمر خود اضافه کنند . علاوه بر آن ، بررسی ها نشان می دهند که مسئله ی اینکه در چه سنی ورزش کنند اهمیت نداشته بلکه از هر زمان که افراد شروع کنند نتیجه مطلوبی خواهند گرفت.

سیر نزولی قدرت بدنی پس از پایان دوران جوانی سال به سال ادامه می یابد . بطور کلّی هر سال قدرت قلب برای گردش خون در بدن در حدود یک درصد کم می شود . جریان خون از بازوها به طرف پاها در سن ۶۰ سالگی ، ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر و آرام تر از دوران جوانی است . میزان هوایی که شخص می تواند در ریه های خود جای دهد نقصان یافته و جدار شش ها ضخیم می شود . همچنین در ۷۰ سالگی قدرت و کارایی اعصاب ۱۰ تا ۱۵ درصد کمترخواهد بود .

بررسی ها نشان داده که بیشتر این کاهش ها را می توان به وسیله ی ورزش تقلیل داد و به تأخیر انداخت . ورزش در جلوگیری از کم شدن فعالیت قلب مؤثر و باعث ازدیاد و سرعت جریان خون می شود و در هر سنی که شخص ورزش کند حرکت و فعالیت بدنی به استخوان های او فشار آورده ، تحرک آنها بیشتر و باعث آن می شود که کلسیم بیشتری جذب کنند و در نتیجه آسیب پذیری آن ها کمتر می گردد .

البته ورزش سالمندان بدون خطر هم نیست . دکتر گودفری متخصص دانشگاه تورنتو ورزش های نظیر دویدن سریع ، پرش ، طناب بازی ، و به طور کلی ورزش های سنگین را برای سالمندان بالاتر از پنجاه سال را مناسب ندانسته و می گوید : ورزش بهترین راه برای تأمین سلامتی است ولی باید کیفیت آن را در نظر گرفت و به طریق صحیح از آن استفاده کرد .

ورزش های مناسب برای سالمندان ترکیبی از روشهای کششی، پیاده روی، ماساژ، آب درمانی (hydrotherapy) ، مگنت درمانی و نرمش های سبک است.

در این مسیر استفاده از ابزارهای استاندارد و مناسب مانند انواع باند و پدال می تواند موثر باشد.

اخبار

خودمراقبتیسالمندسلامتیلوازم استانداردورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.