سلامت نوجوانان در تمامی جوامع یکی از مهمترین اهداف فعالین حوزه بهداشت و درمان است. لذا این پرسش مطرح می‌شود که سلامتی را به خصوص برای نوجوانان چگونه می‌توان به دست آورد.

بسیاری از بیماری‌ها علی‌الخصوص در نوجوانی قابل پیشگیری هستند. لذا می‌توان گفت که حفظ سلامت نوجوانان با پیشگیری از بروز بیماری‌ها قابل دستیابی است. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، نه تنها جامعه‌ای سالم‌تر خواهیم داشت، بلکه نسل آینده این جامعه نیز زندگی بهتری خواهد داشت. در کنار این موضوع بسیاری از هزینه‌های درمانی به سمت بهبود سبک زندگی افراد سوق داده خواهد شد.

سلامت نوجوانان ؛ سلامت دیجیتال ؛ پیشگیری از بیماری

واژه‌های بالا، ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. سرمایه‌گذاری روی هر کدام از آنها می‌تواند موجب بهبود بقیه موارد شود. جالب است که در سال ۹۶، حدود ۱۰.۶ درصد از کل هزینه‌های یک خانوار شهری و ۱۰.۳ درصد از کل هزینه های یک خانوار روستایی، مربوط به هزینه های سلامت، یعنی هزینه‌های بهداشت و درمان بوده است.

سوال این است که آیا می‌توان این درصد بالا هزینه‌ها را کاهش داد؟

آموزش بهبود سبک زندگی و حفظ سلامت نوجوانان و جوانان

نوجوانان و جوانان جوامع امروز یکی از پیشروان استفاده از تکنولوژی‌های برتر و به روز هستند. لذا اگر آموزش و تشویق ایشان به بهبود سبک زندگی از همین راه انجام شود، هم اثرگذارتر است و هم پیغام‌ها و آموزش‌ها راحت‌تر به دست مخاطبان هدف می‌رسد. سیاست گذاری‌های کلان جوامع پیشرفته و در حال توسعه به سمت این بوده است که جامعه را به سمت حفظ و ارتقای سلامت مردم و به خصوص سلامت نوجوانان و جوانان سوق دهد و نه فقط درمان بیماری.

یکی از کارآمدترین راه‌های آموزش سبک صحیح برای سنین نوجوانی و جوانی، استفاده از ورزش و ابزارهای ساده ورزشی است که با همین هدف طراحی و تولید می‌شوند. در این سنین قدرت بالای بدن باعث می‌شود، نشان بسیاری از بیماری‌ها بروز نکند. لذا نیاز و تمایلی در این سن برای مراجعه به پزشکان و یا مجامع آموزشی دیده نمی‌شود. اما در همین مقطع ورزش و تقویت عضلات و اصلاح مشکلات اسکلتی و حرکتی کاملاً ممکن و قابل استفاده است. در ایران نیز سفیران سلامت دانش آموزی به همین منظور آموزش داده شده اند.

اخبار

خود مراقبتینوجوانورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.