مصرف آب در حین تمرین

  • مصرف آب در حین تمرین

  • آیا در حین ورزش ضروری است آب مصرف کرد؟

اکثر آدما بر این باور هستند که، اگر حین تمرین یا ورزش آب مصرف کنند ، ممکن برای بدن آنهاضرر داشته باشد، اما  در واقع  این باور خلاف نظر ورزشکاران است، آنها می گویند که شما نباید بدن را  از داشتن رطوبت کافی محروم کنید.

-در  این مقاله در نظرداریم با به اشتراک گذاشتن ۹ نکته آموزشی اثرات سوء مصرف نکردن آب در حین تمرین به اطلاع شما برسانیم.

  • شما خیلی زود پیر میشوید

آیا می دانستید  که ورزش کردن می تواند  به داشتن پوست جوان و باطراوات کمک کند؟ ثابت شده است  که با ورزش کردن و با به  جریان انداختن خون و ترکیب شدن آن  با اکسیژن و همچنین تولید کلاژن چروک های صورت و بدن  به مرور زمان کوچک می شود.  بدن برای اعمال چنین تغییراتی  و برای به جریان انداختن خون احتیاج به مایعات زیاد، مخصوصا آب دارد.

  • شما با تمرین آب بدن خود را به جای چربی از دست می دهید

 

اکثرا بر این باور هستند ،که اگر حین ورزش آب مصرف نکنند  بدن آنها وزن از دست می دهد، این نظریه می تواند  تا حدودی قابل قبول باشد اما باید قبول کرد که در واقع بدن آب از دست  می دهد نه چربی. در واقع با کمبود آب این اجازه به بدن برای سوزاندن موثر سلول های  چربی داده نمی شود .

  • باقی ماندن سموم در بدن

در حین ورزش بدن زیاد عرق می کند و این امر منجر  به خروج بیشتر سموم نیز می شود. اگر به میزان کافی آب مصرف نکنید  بدن شما رطوبت اضافه نخواهد داشت و این امر باعث ثابت ماندن سموم در بدن می شود.

  • کاهش اثر بخشی تمرینات

اکثر دانشمندان بر این باور هستند که کمبود آب تاثیر منفی بر اثر ورزش دارد یعنی اگر ۵% درصد مایعات بدن را از دست بدهید  ۳۰% اثر تمرین را کاهش دادید اما اگر ۲% مایع یا آب را از دست بدهید ،به بدن اجازه رشد سلول های عضلانی را نخواهید داد.

  • شروع شدن درد های عضلانی

بعد از هر تمرین درد های عضلانی قابل پیش بینی خواهد بود، اما اگر به میزان کافی آب مصرف نکنید  این دردها  پیوسته تا دو روز همچنان ادامه خواهد داشت. میکروتروماهایی که حین تمرین در بدن به وجود می آید  فقط در صورت دریافت فیبر های عضلانی و پروتئین و کربوهیدرات قابل بهبود است .

  • افزایش ضربان قلب

اگر به میزان کافی در حین ورزش و یا تمرین آب مصرف نکنید خون غلیظ می شود و رگ های شما شروع به انقباض برای ذخیره آب می کند، در نتیجه ماهیچه  های قلب برای به جریان انداختن خون غلیظ شده در رگ باریک دچار انقباض می شوند. این عمل باعث تنگی نفس ، فشار خون و یا حتی تاکی کاردی قلب می شود. مراقب باشید چون تکرار این کار حتی اگر سالم هم باشید قلب شما رو خواهد رنجاند.

  • ایجاد ورم

مصرف نکردن آب در حین تمرین باعث می شود بدن دچار کمبود آب شود و مقداری آب را در زیر پوست پلک چشم ذخیره کند در نتیجه دور چشم دچار تورم و تیرگی می شود.

  • افزایش خستگی و کاهش تمرکز

حتی اگر فقط ۲% آب را  از دست بدهید  بدن شما دچار خستگی زود رس و از دست دادن تمرکز می شود و این عمل باعث بدخلقی وخستگی مداوم شما  نیز می شود.

  • اشتهای شما بیشتر می شود

اکثر اوقات بعد تمرین های فشرده احساس گرسنگی زیادی به شما دست می دهد،  در واقع شماگرسنگی را  با تشنگی اشتباه گرفته اید. اگر این حالت برای شما به وجود آمد  فقط کافی است که  مقداری آب مصرف کنید ،اما اگر باز هم احساس گرسنگی کردید می توانید یک میان وعده سبک میل کنید.

  • نکات ضروری مصرف آب حین ورزش و تمرین:

۱- در زمان  مناسب مثلا هر ۵ الی ۱۵ دقیقه ۱۵۰ الی ۲۵۰ میلی لیتر آب مصرف کنید

این زمان  به نوع ورزش شما بستگی دارد.

۲-دانشمندان معتقدند که  برای حفظ دمای طبیعی بدن، مصرف آب سرد مناسب تر از آب گرم است تا بدن بتواند  دما را  در حین ورزش و بعد از آن کنترل کند.

  • آب یا نوشیدنی های ورزشی؟

اگر یک تمرین کوتاه دارید می توانید از آب به عنوان یک  نوشیدنی مفید استفاده کنید اما اگر تمرین شما بیشتر از دوساعت طول می کشد می توانید یک نوشیدنی  دلخواه ورزشی انتخاب کنید.

آموزش

خود مراقبتیمصرف آبورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.